اطلاعات دوره
منبع: کتاب معجم الضاد
طول دوره: ۴ ترم
پیش نیاز: دارد (۸ ترم مکالمه مقدماتی فصیح)
مکالمه آزاد
دوره حوار مفتوح زبان عربی فصیح (مکالمه آزاد) در ۴ ترم در معهد الضّاد برگزار می شود.
بازه زمانی هر ترم ١٢ جلسه ی یک ساعت و نیم و به عبارتی ١٨ ساعت آموزشی است.
منبع آموزش: معجم الضاد تألیف استاد مهدی اصغری
نوع دوره برگزاری:
عادی : هر ترم ۱ ماه و نیم
طول دوره :۶ ماه
“منشور زبان آموزى“ در معهدالضاد
– مهم ترين “عوامل مؤثر“ در “يادگيرى زبان“ عبارتند از :
١– نياز ٢- هدف ٣- انگيزه ٤- فرصت هاى به كارگيرى زبان ٥- استمرار در يادگيرى ٦- استعداد فراگيرى
– “ابزارهاى يادگيرىِ“ من : ١- گوش و چشم، ٢- مغز و روان، ٣- زبان است.
– “شروط زبان آموزى “ عبارتند از : الف- علاقمندى ب- نيازمندى ج- هدفمندى د- روشمندى ه- تلاشگرى و- پشتكار و پيگيرى
– همه “عوامل و شروط يادگيرى“ و تمام “ابزارهاى يادگيرى“ به من تعلق دارد و در اختيار من است.
– تمام “مسئوليت يادگيرى“ اين زبان را به عهده مىگيرم.
– به تدريج، “عوامل مؤثر در يادگيرى“ و “شروط زبان آموزى“ را به قوت در خود ايجاد كرده و اگر هست تقويت مىكنم.
– “يادگيرى موفقيت آميز“ تنها، در بستر “روانى سالم و آرام“ امكان پذير است از اين رو تمام تلاش خود را در جهت برخوردارى از “سلامت روانى“ به كار مىبندم.
– با هر گام به جلو، خود را “تشويق“ مىكنم و “قدردان تلاش و پيشرفت“ خود هستم.
– كلمات، “ عكس هايى تكى “ و جملات، “ داستان هايى كوتاه “ در ذهن من هستند.
– كلمات و جملات را حفظ نمى كنم بلكه “ حس مىكنم “ و با “ تخيل، حواس و احساسم “ مىآموزم.
– كم كم از “ ترجمه كلمات و جملات “ و “ ديدن نوشته ى “ آنها در ذهنم پرهيز مىكنم.
– از معلم زبان، انتظار ياد دادن زبان ندارم، “ اين من هستم كه زبان را ياد مىگيرم “ .
– “ معلم زبانِ “ من “ بسته آموزش زبان “ است.
– “ تصويرِ “ كلمات و جملات را در ذهنم مىبينم صداى آنها را “ تقليد “ كرده، مكرراً “ تكرار “ مىكنم و از خودم “ جمله مىسازم “ .
– “ جمله سازى “ كليد يادگيرى زبان است.
– جملاتى كه مىسازم : الف) كوتاه ب) ساده ج) كاربردى در زندگى من و د) منطقى است.
– بيشتر از خواندن، “ از راه شنيدن “ مىآموزم، ٩٠٪ از اوقات تمرين را به “ گوش دادن “ و “ حرف زدن “ اختصاص مىدهم و فقط ١٠٪ مىخوانم و مىنويسم.
– مانند “ كودك “ مىآموزم، با بازى، بازيگرى، همكارى، كنجكاوى، پرسش گرى، خيال پردازى و لذت و فارغ از ترس، خجالت، اضطراب، خشم، عصبانيت، افسردگى و …
– “ اشتباه حرف زدن “ مقدمه ي ناگزير درست حرف زدن است.
– با جرأت “ اشتباه حرف مىزنم “ و با جديت “ اشتباهاتم را تصحيح مىكنم “ .
– به كمك “ كتاب و مدرس زبان “ و با تكرار مكرر “ شكل درستِ كلمات و جملات “ ، اشكالاتم را بر طرف مىكنم.
– “ گفت و گوى درونى “ (مونولوگ) مقدمهى لازم و گريز ناپذيرِ گفت و گوى با ديگرى(ديالوگ) است.
– يادگيرى زبان تا پيشرفته ترين مراحل آن “ تكرار دو گام “ است :
١– درك و دريافت دقيق و صحيح زبان(استيعاب)
۲- كاربرد دقيق و صحيح آن(استخدام)، اين دو گام را در جزء جزء زبان تكرار مىكنم
– “ سه ضلع مثلث آموزش زبان “ عبارت است از : ١- روان ٢- زبان ٣- متد، زبان آموزى درون اين مثلث به انجام مىرسد.
– “ وظايف مدرس زبان “ در چارچوب سه ضلع مثلث آموزش عبارتند از : الف- ارائه شيوه هاى يادگيرى ب- نظارت ج- آسيب شناسى د- ويرايش ه- تشويق و ايجاد انگيزه براى آنكه بياموزم بيش از اين ٥ مورد را از مدرس زبان نمى خواهم
– خود را متعهد به اجراى “ شيوه ها و روندهايى “ مىدانم كه مدرس زبان براى يادگيرى توصيه مىكند.
– نقش “ فرصت هاى به كارگيرى زبان “ و “ استمرار در يادگيرى “ را به مراتب مؤثرتر از “ استعداد فراگيرى “ مىدانم.
– ويژگى هاى “ مهارت هاى زبانى “ عبارتند از : ١- درستى تصوير ذهنى، دستور زبان و گويش زبانى٢- گويايي و شيوايي زبان ٣- سرعت، روانى و سهولت در بيان ٤- اعتماد به نفس و اطمينان از داشتن سه ويژگى گذشته
– تنها هدف و رسالت من، “ مهارت آموزي “ است، نه انباشت محفوظات، اطلاعات يا معلومات زبانى در مغز و نه آزمون، نمره، مدرك و …
– ويژگى هاى مهارت هاى زبانى را در هر دقيقه ى تمرين و تكرار، در “ گوش و مغز و زبانِ “ خود ايجاد مىكنم.
……………………………………………………………………………………………………………..
منبع : “ زبان را ببلعيد، مزمزه نكنيد! “
……………………………………………………………………………………………………………..
نقل، با ذكر منبع جايز است.
……………………………………………………………………………………………………………..
معهدالضاد، ملتزمون بالتّقدّم