نخستین آموزشگاهِ اختصاصىِ زبان عربی در ایران معهد الضاد لتعليم العربية للناطقين بغيرها في ايران A.L.I-Arabic Language Institute in Iran آموزش آکادمیک ، علمی و روشمند زبان با پشتوانه ٣٠ سال فعاليتِ آموزشی و آموزشگاهی بهره مند از اساتيد خبره و كار آزموده  تجربه آموزش چندین هزار زبان آموز از دهه هفتاد برگزارى دوره ها در کوتاه ترین زمان با نتایج درخشان انضباط آموزشى و ادارى و كيفيت بالاى آموزشی برگزار كننده دوره هاى متنوع، منظم و مستمر  بهره مند از متد، شيوه نامه و كتب انحصاری لغه الضاد ، قواعدالضاد و معجم الضاد

نحو ۱

نحو ۱

إِملإ الفراغات بالأفعال المناسبة مُستعيناً بما بَينَ القَوسَينِ.
الشوارع السريعة ………. حركةَ المرور في المدنِ الكَبيرةِ.(س ه ل /مضارع/تفعيل)
السّجاجيد الإيرانية……. في أنحاء العالم لِجَودتِها .(ب ى ع/مضارع مجهول/ ثلاثي مجرّد)
المزارعون في المزارع……… الحشراتِ الّتي …… بالمحاصيلِ الزِّراعيَّةِ.(ك ف ح/مضارع/مفاعلة)(ض ر ر /مضارع/إفعال)

شرح
در مورد مذكر ومؤنث آوردن فعل اگرفعل به مؤنث حقيقی نسبت داده شود، باید مؤنث آورده شود در صورتيكه به ظاهر آن اسناد داده شود و يا به ضمير آن مانند “تذهب فاطمة ” و “فاطمة تذهب “و در مورد مؤنث مجازی در صورت اسناد فعل به ظاهر مؤنث مجازی تأنيث وتذكير فعل جايز است مثل “فُتحتِ أو فُتَحَ النافذةُ”ودر صورتيكه فاعل يا نائب فاعل ضميری مستتر باشد كه به مؤنث مجازی بر مي گردد، تأنيث فعل واجب است. “النافذة فُتحت “حكم جمع مکسّر و جمع مؤنث سالم برای غیر انسان همچون مفرد مؤنث مجازی است يعنى در صورت اسناد فعل به ظاهرشان جائز التأنيث ودر صورت اسناد به ضمیر آنها فعل واجب التأنيث است.

 

اعداد: السيدة حداد
مصدر: قواعدالضّاد للقراءة والترجمة
تأليف: مهدى اصغري
مستوى المتعلّم: تمهيدي ومتوسّط