021 66 17 60 17 0935 55 83 354

زبان عربی (لُغهُ الضّاد)

زبان عربی زبان دین و زبان علم و ادب و هنر بخشی ماندگار از گذشته ی این مرز و بوم است. عربی زبان رسمی ۲۲ کشور جهان است. در کشور ما زبان عربی از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و جایگاهی ویژه است تا آنجا که لزوم آموزش آن در قانون اساسی صریحاً ذکر شده است و در مقاطع متوسطه ۱ و ۲ به مدّت ۶ سال آموزش داده می شود. نزدیک به ۲۰ رشته ی دانشگاهی در مقاطع مختلف مستقیماً با آن در ارتباط و به آن وابسته اند و از این رو یادگیری این زبان در قبولی و موفقیت در شماری قابل توجه از رشته ها ی دانشگاهی نقشی به سزا دارد. از سوی دیگر برخی اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی و مراودات بازرگانی میان ایرانیان و عربی زبانان و مجاورت کشورمان با این کشورها ، دانستن این زبان را برای بسیاری افراد ضروری و حیاتی کرده است.

(لغه به معنای زبان است و حرف ضاد تنها حرف از حروف الفبایی است که به باور عربی زبانان فقط گویشوران اصلی زبان عربی قادر به تلفظ درست آن هستند لذا عربی زبانان خود را فرزندان “ضاد” (أبناءُ الضّاد) می نامند.)

 

مَعْهَدُالضّاد-(مركز توسعه آموزش زبان عربی)

معهدالضاد(مَتاع) نخستين و تنها مركز اختصاصى نشر و آموزش زبان عربى كاربردى در شاخه هاى مكالمه (فصيح و گويش ها)، قواعد و ترجمه از مقدماتی تا پيشرفته است. معهدالضاد اهميت روزافزون نقش این زبان در دنیای امروز را به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و ژئوپلوتیک به خوبی درک کرده است و تلاش دارد به بخشی از نیاز فزاینده جامعه ایرانی به این زبان پاسخ دهد. از این رو با هدفِ کاربردی و امروزی کردن این زبان در موقعیت های گوناگون زندگی همچون آموزش، عبادت، تحقیق، ترجمه، تجارت،گردشگری، هتلداری و … به آموزش یادگیرندگان این زبان همت گمارده است.

سنگ بنای فعالیت “معهدالضّاد” در سال ۱۳۷۷ بنا به درخواست گروهی از دانشجویان استاد “مهدی اصغری” در قالب برگزارى کلاس های خصوصی و نيمه گروهی، نهاده شد و از سال ۱۳۹۲ در پاسخ به تقاضای شماری از علاقمندان به يادگيرى زبان عربى كاربردى و همزمان با شروع به تدریس برخی دانشجویان، با متد ابتكارى و کتاب هاى تأليفى و نظارت مستقيم استاد، در سه شاخه قواعد(صرف و نحو)، مکالمه (فصیح و گويش ها) و ترجمه (فارسی به عربی و بالعکس) از سطوح مقدماتی (عمومی) تا پیشرفته(تخصصی) و از مقطع متوسطه تا دکتری گسترش یافت و تا به امروز ادامه دارد.

 

آشنایی با مدیر آموزشی معهد الضاد

مهدی اصغری متولد ۱۳۵۲ و دارای تحصیلات حوزوی است. در سال ۱۳۷۱ تدریس را از حوزه‌ی علمیه‌ امام حسین(ع) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز نموده و از سال ۱۳۷۵ رسما به عنوان مدرّس، مولّف، مترجم و کارشناس پژوهش و جذب و تربیت مدرس و مدیر آموزشی با مراکز آموزشی همکاری داشته است. برخی از این مراکز عبارتند از:

تألیفات ایشان که تا به امروز به چاپ رسیده است عبارتند از:

  • قواعد الضّاد: مجموعه کتاب های قواعد کاربردی صرف و نحو عربی در۲ جلد
  • زبان را ببلعید، مزمزه نکنید !: کتابی برای اصلاح شیوه ی یادگیری زبان های خارجی با رویکردی روانشناختی
  • پاسخ تشریحی به سؤالات بخش عربی کتاب آزمون دکتری رشته فقه و مبانی حقوق
  • لغه الضّاد: مجموعه‌ کتاب های آموزش مکالمه‌ی عربی فصیح از مقدّماتی تا پیشرفته در ۵ جلد
  • مُعجَم الضّاد: لغت نامه موضوعی کاربردی، فارسی به عربی

 

کتاب ها و دوره های آموزشی مَعهدُ الضّاد (مَتاع)

کتاب هایی که در این مرکز آموزش داده می شود شامل سری کامل مکالمه از مقدماتی تا پیشرفته در ۵ جلد به نام (لُغه الضّاد) و مجموعه کامل قواعد صرف و نحو در ۲ جلد تحت عنوان (قواعد الضّاد) تألیف مهدی اصغری می باشد. در ترجمه و لهجه به فراخور حال از منابع متنوعی استفاده می شود. مکالمه در ۲۱ ترم، قواعد در ۱۶ ترم و ترجمه در ۱۶ ترم در دوره های عادی(ترم: ۴۵روزه/ یک روز در هفته) فشرده(ترم: ۱۵روزه/ سه روز در هفته) و نیمه فشرده (ترم: ۲۱روزه/ دو روز در هفته) آموزش داده می شود. (بازه زمانی هر ترم ۱۲ جلسه، ۱۸ساعت می باشد).

 

مدرسان

مدرسان معهد الضاد غالبا دارای کارشناسی ارشد رشته ادبیات عربی و برخی اصلا عربی زبان هستند. مدرسان مرکز طی چند مرحله آزمون کتبی و شفاهی گزینش می شوند و قبل و همزمان با تدریس در کلاس ها، تحت آموزش های فشرده، روش و روان شناسی تدریس زبان و نحوه ی تعامل با یادگیرنده را می آموزند، تمرین می کنند و در کلاس عملاً به کار می گیرند.

 

متد آموزش

متد آموزش درکلاس های مرکز توسعه آموزش زبان عربی شامل دید گاه ها، نظریه، رویکردها و عملکرد ها حق معنوی آقای مهدی اصغری بوده و منحصر به این مرکز می باشد و مدرسان و زبان آموزان با امضای آیین نامه داخلی، شرعاً و قانوناً متعهد می شوند از کاربرد جزئی یا کلی این متد در هر قالب و شکلی، خارج از این مرکز خودداری کنند. نحوه ی اجرای روش تدریس در کلاس ها توسط مؤلف کتاب ها، ارزیابی و آسیب شناسی شده و در تعامل مستقیم با یادگیرنده و مدرس زبان و با نظارت بر روند پیشرفت زبان آموزان، چالش ها و آسیب های مربوط به روان شناسی یادگیری و شیوه ی آموزش زبان بررسی و برطرف می شود.

 

رویکرد آموزشی و روان شناختی مرکز

این مرکز با پا فشاری بر دو پرسش :چرا بیاموزم؟ وچگونه؟ از نخستین روزها، توجه زبان آموز را به اهمیت هدف و شیوه ی یادگیری جلب می کند و می کوشد همزمان خودباوری را در یادگیرنده بارور ساخته و شوق آموختن را در وی شعله ور سازد تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با آسان ترین شیوه که برآمده از ساز و کار عملکرد مغز و روان انسان به ویژه در کودکی است او را به توانایی کاربرد این زبان برساند.

 

گواهی نامه پایان دوره

در پایان دوره های مکالمه، قواعد و ترجمه و با شروط و ضوابط خاص، به زبان آموز گواهی نامه پایان دوره مرکز توسعه آموزش زبان عربی داده می شود. این گواهی نامه با تکیه بر توانمندی های بالفعل فارغ التحصیل مرکز، به شرکت ها، نهادها، سازمان ها و ادارات این امکان را می دهد تا از مهارت های زبانی مسلم وی بهره مند شوند.